5 b2b marketingfouten en hoe deze te voorkomen

Vraag 10 bedrijven naar het resultaat van marketing en je krijgt evenveel verschillende antwoorden. Voor de één was marketing de grootste bijdrage aan het succes van afgelopen jaar, maar voor de ander een grote teleurstelling.

Marketing is volop in beweging met nieuwe tools, meetmethoden en distributiekanalen en vraagt om steeds meer specialistische kennis. Hoe vindt u de juiste persoon die al deze kennis bezit en voorkomt u teleurstelling achteraf? Aan de hand van een actuele vacaturetekst laat ik u zien wat 5 veel voorkomende marketingfouten bij business to business (b2b) bedrijven zijn en hoe u deze kunt voorkomen.

De Marketingvacature

Van een Marketeer wordt tegenwoordig veel gevraagd. Onderstaande vacature is daar een mooi voorbeeld van en is slechts één van de vele vergelijkbare vacatures die je vaak ziet van B2B organisaties.

samengevat wordt er onder andere ervaring gevraagd met:

  • Opstellen en uitvoeren van het marketing & communicatie plan
  • Ondersteunen van de productontwikkeling en de ontwikkeling van het design
  • Ontwikkelen van alle tools die bijdragen aan een succesvolle merk branding
  • Vervaardigen van alle brand communicatie, zowel online als offline, waarbij je zelf ook content schrijft
  • Eindverantwoordelijk zijn voor de online communicatie strategie; o.a. het bijhouden en optimaliseren van de website en andere middelen
  • Stroomlijnen van de communicatie rondom events
  • Contact onderhouden met externe partijen, budget verantwoordelijk zijn
  • Goede organisatorische vaardigheden en in staat met deadlines te werken
  • Ervaring met Adobe Photoshop, Illustrator en/of Indesign en powerpoint of Prezi

Als ik dit allemaal lees krijg ik er bijna hoofdpijn van. Vanuit mijn eigen perspectief gezien spreken sommige activiteiten zeker aan, zoals het opstellen van een plan. Maar voor het knutselen met Adobe of Indesign geldt dat zeker niet. Deze vacature vind ik dan ook een typisch voorbeeld waar het aan het begin al fout gaat met het invullen van de marketingbehoefte.

In deze blog ga ik verder in op 5 veel gemaakte marketingfouten die wij bij veel b2b organisaties tegenkomen. Ook geef ik tips om uw marketing wel tot een succes te maken.

1. De marketeer is het schaap met de vijf poten

Zoals u ziet wordt er veel gevraagd van een sollicitant. Er moet ervaring zijn met search engine optimisation, copywriting, branding, strategie, projectmanagement, evenementen communicatie, public relations, en Photoshop of andere ontwerpprogramma’s.

Dit zijn teveel taken en specialismen voor één persoon. Doordat de ontwikkelingen zo snel gaan, is het vrijwel onmogelijk om op de hoogte te zijn van alle laatste ontwikkelingen. Het risico is dus dat er kansen en mogelijkheden blijven liggen op meerdere vakgebieden.

Natuurlijk zullen er altijd activiteiten zijn die door eenzelfde persoon gedaan kunnen worden. Echter dit hangt vaak af van de affiniteit en ervaring die mensen zelf al hebben met bepaalde vakgebieden en zullen niet het geheel aan vakgebieden dekken dat uw organisatie nodig heeft.

2. Gebrek aan marketingkennis binnen de organisatie

Veel bedrijven die bij ons komen, hebben een teleurstellende ervaring met hun online marketing achter de rug. Dat is jammer, want online marketing kan de basis voor exponentiële groei zijn van uw bedrijf.

Een belangrijke reden voor de teleurstelling is het gebrek aan marketingkennis binnen de organisatie. Het marketingvak bestaat uit verschillende expertises met een hoge snelheid van nieuwe ontwikkelingen binnen elke expertise. Als u zelf geen marketeer bent is het een lastige opgave om over deze kennis te beschikken.

Een gebrek aan marketingkennis maakt het ook moeilijk de juiste vragen te stellen tijdens een sollicitatie. Hierdoor weet u dus niet of de nieuwe medewerker wel over de juiste vaardigheden en kennis beschikt om de marketingdoelen te realiseren die u wellicht op het oog heeft.

Een ander probleem wat hierdoor ontstaat is het gebrek aan inhoudelijke aansturing. Hoe kunt u iemand aansturen als u of uw medewerkers zelf geen inhoudelijke kennis of ervaring hebben? Hoe weet u of de marketeer zich richt op de activiteiten die prioriteit zijn en het meest zullen bijdragen aan de resultaten? Hoe weet u of de activiteiten goed zijn uitgevoerd?

Veel bedrijven lopen tegen deze problemen aan met teleurstelling en hoge kosten als gevolg.

Indien u van plan bent een online marketeer aan te nemen -of reeds in dienst hebt- is het belangrijk dat er marketingkennis aanwezig is binnen de organisatie. Zowel voor aansturing als voor een juiste werving en selectie.

3. Gebrek aan specialistische expertise

Binnen het online marketingvakgebied zijn er taken die beter uitbesteed kunnen worden aan specialisten. De hoofdreden om de marketeer niet alle werkzaamheden zelf uit te laten voeren is dat er specifieke kennis en ervaring nodig is om de gewenste resultaten te genereren voor bijvoorbeeld Adwords, sociale mediamarketing of search engine optimisation.

Zo is het bij Adwords relatief eenvoudig om een advertentie te plaatsen. Echter, de advertentiekosten lopen wel snel op. Om een positief rendement te behalen moeten zowel de landingspagina als de campagneteksten en de inrichting van de campagne goed zijn.

Bovendien wilt u op basis van de juiste rapportages kunnen bijsturen en verder optimaliseren. Als iemand hier weinig ervaring mee heeft en ook de ontwikkelingen niet bijhoudt wordt de kans groot op een laag rendement van de advertentiekosten.

In online marketing geldt dat goedkoop vaak duurkoop is. Een investering in een goede specialist verdient zichzelf terug.

4. Gebrek aan marketingstrategie

Een andere stap die vaak wordt overgeslagen is het opstellen van een content marketingstrategie. De bedoeling is meestal goed, zo snel mogelijk aan de slag willen, maar het levert meer op als u toch tijd neemt voor deze belangrijke eerste stap.

Een content marketingstrategie zorgt ervoor dat u weet wat u wanneer op welk platform wilt delen en waarom. Vooral dat laatste is belangrijk; waarom. Dat vereist namelijk dat u weet wie uw klant is, waar hij zich wanneer bevindt en wat u onderscheidt van concurrenten. Ken de klant en sluit de boodschap en het distributiekanaal hierop aan.

Een content marketingstrategie is een kort plan van aanpak om doelgericht te werk te gaan. Zonder content marketingstrategie loopt u het gevaar dat u heel hard werkt aan uw marketing maar uiteindelijk niet uw klant bereikt en uw doelen dus niet realiseert.

Zeker in de b2b online marketing, die zich kenmerkt door lange salestrajecten en verschillende stakeholders die betrokken zijn bij een beslissing, is dit van belang.

5. Gebrek aan marketingrapportages

Uiteindelijk wilt u natuurlijk weten of u op de juiste weg bent om uw marketingdoelen te realiseren. Wat zijn de kritische succesfactoren en wat moet u daarvoor meten? Door maandelijks de juiste cijfers op te vragen kunt u een vinger aan de pols houden en voorkomt u verrassingen achteraf. Google Analytics is een belangrijke bron hiervoor en heeft veel meer te bieden dan het aantal bezoekers per maand. Maar ook uw CRM systeem biedt, mits goed ingericht en up to date, veel waardevolle informatie.

Met een goed marketingdashboard kunt u bijvoorbeeld meten uit welke bronnen nieuwe klanten komen. En kunt u meten hoeveel leads u heeft gegenereerd en tegen welke kosten per lead. Een actuele marketingrapportage kan u veel informatie geven en input verschaffen omtrent mogelijke bijsturing. Zorg voor een goede marketingrapportage waarbij u zoveel mogelijk bronnen koppelt inclusief uw CRM systeem.

Deze fouten komen vaak voor bij marketing van b2b organisaties waarvoor het niet mogelijk is om 5 specialisten aan te nemen. Met Marketing101 bieden we een oplossing waarbij u de beschikking krijgt over alle specialismen die nodig zijn met een groeiende stroom aan nieuwe klanten als gevolg.

Meer weten?

Marketing101 is de online marketingafdeling van klanten in het business to business segment. We richten ons op de groei van onze klanten door de online marketing mogelijkheden optimaal te benutten. We hebben klanten in diverse branches (o.a. ICT, Accountantancy, Consultancy, Juridische dienstverleners). Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen of wilt u meer weten naar aanleiding van deze blog?

Laat vrijblijvend uw contactgegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact op. Bellen kan natuurlijk ook. We zijn bereikbaar op 085 8881029.

Abonneer je op ons nieuws!

We posten regelmatig artikelen en tips specifiek voor zakelijke dienstverleners. We houden het graag zo relevant mogelijk en afmelden kan altijd.