AdWords B2B: 5 killer tips voor succes

Er wordt wel eens getwijfeld aan het nut van Google AdWords voor business-to-business (B2B) organisaties  De argumenten zijn dat AdWords voornamelijk interessant is voor consumentenmarketing, AdWords B2B geen klanten zou opleveren en te hoge kosten met zich meebrengt.

Betekent dit dat AdWords ongeschikt is voor het b2b segment? Zeker niet. Met de juiste aanpak kan een b2b AdWords campagne zorgen voor nieuwe klanten en een prima rendement op je advertentiebudget.

Hierbij onze 5 tips voor een AdWords b2b campagne met resultaat

1 AdWords b2b richten op leadgeneratie

Met AdWords kun je een hoog bereik realiseren in het zakelijke segment en een eerste kennismaking realiseren tussen potentiële klanten en jouw organisatie.

Door het beschikbaar stellen van informatie, bv in de vorm van een infographic of whitepaper, kun je je doelgroep bekend maken met- en interesseren in- jouw propositie.

Vaak gaat dit beschikbaar stellen van informatie in ruil voor het achterlaten van contactgegevens zodat kwalificatie en opvolging kunnen plaatsvinden. Je kunt dit uiteraard ook doen zonder dat jouw bezoekers contactgegevens hoeven achter te laten maar dan heb je weinig mogelijkheden om zelf actief op te volgen.

Indien bezoekers hun gegevens achterlaten voor jouw whitepaper dan verwachten ze een hoge kwaliteit van de informatie. Zorg daarom voor relevante en kwalitatieve content. Dit is je visitekaartje en vergroot de kans op een succesvolle opvolging.

2 Doelstellingen vooraf bepalen

Het lijkt een open deur maar veel organisaties beginnen met AdWords zonder dat ze voor ogen hebben wat de doelstellingen zijn.

Door vooraf je doelstellingen te bepalen kun je tijdig bijsturen en een feestje vieren als je je doelstellingen realiseert. Lees hoe je je doelstellingen vooraf kunt bepalen in onze blog marketingrendement bepalen in 4 stappen

Doelstellingen die je vooraf in kaart wilt hebben zijn ondermeer:

2.1 het aantal leads

Je kunt het aantal leads dat je wilt realiseren bepalen aan de hand van het budget en het bedrag wat je wilt besteden aan een lead.

In de zakelijke markt zijn de contractwaarden vaak hoog met als gevolg dat de kostprijs van een lead en het advertentiebudget per gegenereerde lead ook ruim kunnen zijn.

Een lead mag bv al snel 250 Euro kosten als de nieuwe klant uiteindelijk een omzet van 10.000 Euro vertegenwoordigt.  Daar staat echter vaak een hoge klikprijs tegenover.

Stel je AdWordsbudget is 1.500 Euro per maand en je wilt voor een lead maximaal 250 Euro uitgeven. Dat betekent dit dat je minimaal 6 leads moet genereren om je doelstelling te realiseren.

Of dit realistisch is hangt ondermeer af van de onderstaande doelen.

2.2 het percentage mensen dat klikt op je advertentie

Niet iedereen die jouw advertentie ziet zal er op klikken. Het is daarom van belang dat jouw advertentie de doelgroep aanspreekt en interesseert.

Door in een percentage weer te geven wat het aantal vertoningen van de advertentie is versus het aantal mensen dat hierop klikt kunnen we dit meten en optimaliseren.

Dit wordt ook wel de Click Through Rate (CTR) genoemd.

In ons voorbeeld hebben we via het keywordonderzoek gezien dat het aantal zoekopdrachten zo’n 6.000 per maand is. We willen dat uiteindelijk 500 bezoekers op onze advertentie klikt.

We hebben dus een CTR doelstelling van minimaal 8%.

2.3 het percentage bezoekers dat gegevens achterlaat op jouw website

Als geen enkele bezoeker de informatie download realiseren we onze doelstellingen niet. Het is daarom belangrijk dat we meten hoeveelbezoekers resulteren in een lead zodat we ook deze stap kunnen optimaliseren.

In ons voorbeeld richten we ons op minimaal 6 leads via 500 bezoekers. We hanteren daarom een percentage van ong 1% van bezoeker naar lead.

Op basis van deze cijfers zou deze voorbeeldcampagne succesvol kunnen zijn. Echter, we willen bij voorkeur meer dan 6 leads genereren. Daarvoor is het van belang om aandacht te besteden aan:

een goed keywordonderzoek, aansprekende advertenties en een duidelijke pagina waar de bezoekers op terechtkomen zijn belangrijke voorwaarden voor een succesvolle AdWords campagne. 

Hoe je deze elementen kunt optimaliseren gaat voor deze blog te ver. Wil je toch meer weten hierover?

We bieden onze lezers de mogelijkheid om voor de eigen AdWords campagne kosteloos in kaart te brengen waar verbeterpunten liggen.

Heb je nog geen AdWords campagne dan kunnen we kosteloos in kaart brengen welke doelstellingen je kunt verwachten en waar je rekening mee moet houden.

Mail ons of bel 085 888 1029 

3 Een rapportage inclusief telefonische reacties

Om doelstellingen te meten heb je een rapportage nodig. Het liefst een die de actuele stand van zaken weergeeft op elk gewenst moment ipv een statische rapportage die een keer per maand wordt gegenereerd.

Veel b2b organisaties vermelden een telefoonnummer op de site, ook op de pagina waar Adwords bezoekers op terechtkomen. Logisch, want je wilt het voor een bezoeker zo laagdrempelig mogelijk maken om contact op te nemen.

Mensen die de site bezoeken en telefonisch contact opnemen worden echter niet standaard meegenomen in de rapportages.

Onze ervaring is dat zo’n 40% van de leads voortkomt uit bezoekers die telefonisch contact opnemen. Door dit niet mee te nemen in de rapportage kun je een flink vertekend beeld krijgen van het resultaat.

Met een technische slimmigheid is het echter mogelijk om het aantal AdWords bezoekers die bellen te registreren in de rapportages.

Zo krijg je een completer beeld van het resultaat t.o.v. alleen de ingevulde formulieren meten. Bovendien kun je deze gegevens gebruiken om je campagne verder te optimaliseren.

4 Vermijd kliks van consumenten en bedrijven die niet in je doelgroep zitten

Met AdWords kun je niet instellen dat jouw advertentie alleen wordt getoond aan bedrijven in plaats van consumenten. Ook kun je niet selecteren op bedrijven met een bepaald aantal werknemers, zoals dat bij LinkedIn wel mogelijk is.

Om te voorkomen dat jouw dure kliks worden besteed aan consumenten of misschien ZZP’ers (terwijl je doelgroep bv bedrijven zijn met minimaal 100 werknemers) kun je twee dingen doen:

4.1 Combineer Adwords met LinkedIn

Op deze manier benader je je potentiële klanten eerst via een LinkedIn campagne. Nadat ze de website hebben bezocht kun je deze bezoekers nogmaals benaderen via AdWords. Je gebruikt zo optimaal de sterke punten van zowel LinkedIn als Adwords.

Dit betekent wel dat je een minder bereik hebt met AdWords aangezien je je alleen richt op voormalige websitebezoekers.

Deze aanpak is mn interessant voor bedrijven met een hele selectieve zakelijke doelgroep.  (Zie ook paragraaf 5.1)

De combinatie van LinkedIn en AdWords biedt uitstekende mogelijkheden om met AdWords een puur zakelijke doelgroep te bereiken.  

 4.2 Vermeld je doelgroep in je advertentie 

Vermeld in je advertentie dat het ‘b2b’ is of gericht op bedrijven binnen een bepaald segment. Je ruimte hiervoor is beperkt maar het kan wel degelijk helpen.

5 Benader websitebezoekers opnieuw

Als 1% van de AdWords bezoekers resulteert in een lead dan is er 99% die dat niet doet. Het kan dus interessant zijn om deze overige 99% alsnog te bereiken.

We hebben hiervoor twee mogelijkheden:

5.1 Via een advertentie

Als mensen eenmaal de site bezocht hebben kunnen we de meesten herkennen als ze weer online zijn bij Google en diverse andere sites. Het is dan mogelijk om opnieuw een advertentie te laten zien.

Deze vorm van adverteren heet remarketing en is vaak effectief vanwege de lagere klikprijzen en de hoge respons.

5.2 Via telefoon

Het is mogelijk te herkennen welke organisaties jouw site hebben bezocht. Je verkrijgt echter alleen de NAW gegevens van de desbetreffende organisaties.

Persoonsgegevens vallen onder de privacywet dus die worden niet verstrekt. Het kan de moeite zijn te achterhalen wie de verantwoordelijke persoon is binnen het desbetreffende bedrijf voor jouw propositie en deze nogmaals te telefonisch te benaderen. Je hebt geen garantie dat het ook daadwerkelijk de persoon was die jouw site bezocht heeft maar het was wel iemand van zijn/haar organisatie.

Zie ook onze blog website bezoekers opnieuw benaderen.

Tenslotte
AdWords kan zeer interessant zijn voor de zakelijke doelgroep. Met de juiste aanpak kun je AdWords op continue basis inzetten om nieuwe leads te genereren en je bedrijf te laten groeien.

Heb je vragen over deze blog of wil je ook met AdWords aan de slag? Mail of bel ons op 085 888 1029.  We vertellen je graag meer.

Abonneer je op ons nieuws!

We posten regelmatig artikelen en tips specifiek voor zakelijke dienstverleners. We houden het graag zo relevant mogelijk en afmelden kan altijd.