B2B contentmarketingstrategie als basis voor succes

Waarom een B2B contentmarketingstrategie?

Optimaliseren voor B2B contentmarketingstrategie

Een B2B contentmarketingstrategiehelpt je jouw doelgroep te bereiken met de relevante content via het juiste medium.

Veel zakelijke dienstverleners kenmerken zich door een hoge kennisintensiviteit van de geleverde dienst. Denk aan management consultants, ICT bedrijven of financieel adviseurs. Dit heeft als voordeel dat er inhoudelijk veel over de dienst te vertellen is en er dus veel content gegenereerd kan worden. Dit kan zijn in de vorm van blogs, customer cases, videos of Infographics.

Deze content zorgt ervoor dat je doelgroep jouw bedrijf kan vinden. Bijvoorbeeld doordat leden van je doelgroep via Google zoeken op bepaalde termen die relevant zijn voor hun vakgebied en zo jouw content tegenkomen en kennismaken met jouw bedrijf.

Om echter structureel de juiste content te maken, te zorgen dat deze gevonden wordt door je doelgroep en bijdraagt aan het realiseren van je doelen, bijvoorbeeld het genereren van leads, is het opstellen van een b2b contentmarketingstrategie essentieel.

Mensen vragen regelmatig hoe je nu een goede, effectieve B2B contentmarketingstrategie formuleert. Dat is een lastige vraag, want hoewel een aantal stappen altijd terugkeren bij het maken van een strategie, zijn er per situatie ook altijd verschillen. Hét standaardrecept bestaat dus niet, maar er zijn wel stappen te benoemen die je moet zetten om goede strategische keuzes te kunnen maken. Deze stappen draaien om het stellen van de juiste vragen: aan jezelf, aan medewerkers, aan klanten en aan platforms die informatie verzamelen (zoals Google en Social Media).

1. De eigen marketingvraagstukken

Welke dilemma’s of problemen liggen er op marketinggebied die opgepakt moeten worden? Is dat bijvoorbeeld een gebrek aan naamsbekendheid, matige online vindbaarheid, een gebrek aan onderscheidend vermogen of zijn dat branding vraagstukken? In het laatste geval moeten vaak eerst interne keuzes gemaakt worden op basis van de eigen voorkeuren en omgevingsfactoren (concurrentie, prijsstelling, distributie etc.). Pas daarna kun je goed beoordelen op welke manier content daaraan kan bijdragen.

2. Een omgevingsverkenning

De volgende stap is een verkenning van de omgeving. Hoe is de positie van het eigen bedrijf of merk ten opzichte van de concurrentie? Welke uitdagingen, kansen en bedreigingen brengt de markt met zich mee? Twee belangrijke vragen om te beantwoorden. Daarnaast is het goed om te kijken wat de concurrentie doet met contentmarketing. Zijn ze actief, wat doen ze en wat kun je daarvan leren? Welke kansen laten ze liggen? Ook als concurrenten niet of nauwelijks contentmarketing inzetten, is het zaak om je af te vragen waarom ze dat niet doen. In de meeste branches is contentmarketing inmiddels een geaccepteerd en gebruikt instrument dus het geeft te denken als het nog nauwelijks ingezet wordt.

3. De wensen van de klant

De wensen en behoeften van de klant moeten vervolgens leidend worden bij de keuzes die je maakt. Met welke content kan je bedrijf haar waarde het best tonen of bewijzen? Welke content ondersteunt de positionering, merkwaarden en onderscheidend vermogen? Hoe breng je jouw merk tot leven met content? Mensen doen immers liefst zaken met mensen, niet met een gezichtsloos bedrijf.

Om de wensen van klanten in kaart te brengen kijkt men al snel naar zoekopdrachten in Google. Welke vragen en zoektermen worden vaak gebruikt en leiden al wel of nog niet tot verkeer naar de website of klantenservice? Toch is het goed om verder te kijken dan de volumes in een zoekmachine. Allereerst omdat zoekvolumes niet alles zeggen over de waarde van het verkeer achter de vraag. Maar ook omdat je anders een schat aan waardevolle input en content kansen laat liggen. Zo is binnen een bedrijf vaak veel informatie voorhanden over de vragen en behoeften waar (potentiële) klanten mee zitten en met welke informatie je hen echt blij maakt. Klantenservice, sales en diverse andere functionarissen kunnen hier licht op werpen. Ook loont het vaak de moeite om te analyseren met welke content andere bedrijven succes hebben en waar ze nog kansen laten liggen.

Door de eigen marketingvraagstukken, kenmerken van de omgeving en de wensen van klanten te combineren, ontstaat een strategie die uitgewerkt kan worden in te creëren content en de promotie of distributie ervan.

Aandacht voor content en content distributie

Er wordt veel, heel veel content gemaakt en het merendeel verdwijnt binnen een week in de vergetelheid of wordt niet eens zichtbaar voor de doelgroep. Effectieve content moet daarom niet alleen in een behoefte voorzien, maar ook onderscheidend zijn en goed gedistribueerd en gepromoot worden. Daar schort het vaak aan. Veel content valt in de categorie ‘dertien in een dozijn’ en veel content wordt niet of nauwelijks gepromoot. Bedrijven delen een artikel bijvoorbeeld in hun nieuwsbrief, plaatsen het eenmalig op LinkedIn en dat was het dan.

Maar effectieve content moet qua inhoud, toon en/of vorm net iets meer bieden dan de content die er al is. En ook uitmuntende content moet intensief gepromoot worden gedurende langere tijd. ‘If you build it, they will come’ is een adagium dat binnen contentmarketing al lang niet meer opgaat. Maar ben je bereid om te investeren in een goede B2B contentmarketingstrategie, onderscheidende content én contentpromotie dan doet contentmarketing wonderen voor je zichtbaarheid, vindbaarheid, reputatie en stroom aan leads.

Marketing101 is expert op het gebied van B2B marketing. Wij formuleren samen met u een strategie en gaan er ook daadwerkelijk mee aan de slag. Gericht op een rendabele route die u in contact brengt en houdt met uw doelgroep.


Voor meer informatie bel ons op 085 – 8881029 of stuur een mail. We horen graag van je.

Abonneer je op ons nieuws!

We posten regelmatig artikelen en tips specifiek voor zakelijke dienstverleners. We houden het graag zo relevant mogelijk en afmelden kan altijd.