In 5 stappen Content Marketing in jouw organisatie in gang zetten

Afgelopen week las ik een aantal berichten waarin het MKB aangeeft optimistisch te zijn over de vooruitzichten voor de toekomst en men weer groeicijfers verwacht. Fantastisch nieuws natuurlijk. Ik vraag me bij het lezen hiervan dan wel direct af hoe men deze groei wil gaan realiseren?

Mijn ervaring met MKB bedrijven is dat men een van de meest interessante mogelijkheden voor groei vaak nog onbenut laat. Uiteraard zijn er legio manieren om groei te realiseren. Echter om op de lange termijn te werken aan een constante aanvoer van leads en het vergroten van de naamsbekendheid biedt Content Marketing geweldige mogelijkheden. In deze blog benoem ik enkele stappen voor de succesvolle implementatie van deze interessante vorm van marketing binnen jouw organisatie.

1# Maak de ondernemer of manager bekend met de mogelijkheden en het potentieel van Content Marketing

Managers en ondernemers binnen het MKB zijn druk bezig met het runnen van het bedrijf en hebben vaak geen tijd (en wellicht zin) om zich te verdiepen in de mogelijkheden van de hedendaagse marketing. Content Marketing kan een belangrijke driver zijn voor de groei van het bedrijf. Als de beslissers binnen een bedrijf hier echter onbekend mee zijn en dit dus ook niet steunen, dan wordt het lastig voor de rest van de organisatie om met content aan de slag te gaan. Om een beslisser in jouw organisatie te overtuigen is een business case een belangrijke factor.

2# Commitment van de medewerkers

Mooi! De manager is akkoord. Hoe krijgen we de expertise nu uit de hoofden van de medewerkers en in de juiste format (blog, video, ebook?) zodat deze gedeeld kan worden? Tenslotte heeft iedereen een volle agenda en de todo lijst wordt  alleen maar langer.

Commitment van de medewekers is hierbij cruciaal. Het simpelweg opleggen aan medewerkers levert vaak niet de juiste motivatie op om regelmatig te bloggen of een video te maken. Zorg ervoor dat medewerkers het ‘waarom’ begrijpen, geef aan ‘what’s in it for them’ en zorg dat ze ook de tijd hebben/ krijgen voor content vcreatie. Een interactieve presentatie waarin deze aspecten worden benoemd kan een mooie eerste stap zijn voor meer begrip en commitment.

3# Faciliteer het proces van content creatie zoveel mogelijk

Een blog schrijven is voor de meeste mensen geen dagelijkse kost. Rekening houden met een een pakkende headline en een logische opbouw van het stuk zijn elementen die de leesbaarheid vergroten maar niet in het standaard vaardigheden pakket zitten van de meeste werknemers. Voor kenniswerkers is de stap naar het schrijven van een blog wellicht nog wel te maken maar voor mensen die zelden achter een computer wordt het schrijven van een blog al snel wat lastiger.

Om het content creatie proces zoveel mogelijk te faciliteren zou je daarom kunnen denken aan het bieden van een korte cursus/presentatie door een ervaren blogger. Verder zou je de medewerkers die echt niks op papier kunnen krijgen kunnen helpen door hen te interviewen en de blog vervolgens verder uit te laten werken door een redacteur. Een video maken kan ook interessante content opleveren en een uitkomst bieden voor mensen die minder affiniteit hebben met schrijven.

4# Zorg voor de juiste verwachtingen

Content Marketing vraagt om een lange adem. Het kan zo maar 6-9 maanden duren voordat de eerste resultaten zichtbaar zijn. Dit betekent dat degenen die de content maken gemotiveerd moeten blijven en ook de budgethouders dit moeten ‘blijven dragen’.  Het is daarom essentieel om een realistisch verwachtingsniveau te hebben binnen de organisatie zodat men weet wanneer de resultaten verwacht kunnen worden.

5# Content Marketing in combinatie met SEO en Social Media

Als je dan je blog hebt geschreven ben je er nog niet. Om je content ook daadwerkelijk bij de doelgroep onder de aandacht te krijgen is het raadzaam dit te delen via Social Media en een nieuwsbrief. Ook het beter vindbaar maken van de content door middel van SEO helpt om je doelgroep te bereiken.

Weet jij nog meer factoren om CM succesvol te implementeren binnen bedrijven? Ik hoor graag van je!

Gerelateerd:

Abonneer je op ons nieuws!

We posten regelmatig artikelen en tips specifiek voor zakelijke dienstverleners. We houden het graag zo relevant mogelijk en afmelden kan altijd.