Marketing uitbesteden – hoe en wat

Gaan we onze marketing uitbesteden of nemen we mensen in dienst? Elke organisatie bereikt een fase waarbij deze onvermijdelijke vraag wordt gesteld.  Welke optie het meest geschikt is verschilt per organisatie. 

Het is van belang te realiseren dat de hedendaagse online marketingeen complex en breed vakgebied is waarbinnen de ontwikkelingen ontzettend snel gaan. Daarom heb je diverse expertises en rollennodig als je resultaten wilt bereiken.  Zo heb je de marketing manager, de copywriter, de social media manager, de online advertising specialist, de zoekmachine optimalisatie specialist en de programmeur voor de website – om er maar een paar te noemen.

Aan de hand van onderstaande factoren kun je voor jouw organisatie bepalen welke optie het beste is.

1- Doelstellingen
Wat wil jouw organisatie bereiken met marketing? Wat zijn de opbrengsten van de marketingresultaten en wat mogen de kosten zijn?

Lees hier meer over in onze blog Marketing rendement bepalen in 4 stappen.

Als je de doelstellingen duidelijk hebt kun je vervolgens bepalen welk budget, welke werkzaamheden en expertises je nodig hebt.

2- Werkzaamheden en benodigde expertises
Wil je iemand een bepaald type werkzaamheden laten uitvoeren of juist een breed scala aan werkzaamheden? Indien het gaat om een bepaald type werkzaamheden, bv dagelijkse communicatie, dan kun je dit makkelijker beleggen bij een persoon en is een vast dienstverband de betere optie. Wil je echter leads of directe verkooprealiseren dan heb je al snel meerdere disciplines – en verschillende specialisten – nodig. In dat geval ligt (deels) uitbesteden meer voor de hand.

Helaas maken veel bedrijven de fout ervan uit te gaan dat de marketeer die zij in dienst hebben beschikt over alle benodigde expertises. Dit komt echter zelden voor en resulteert vaak in teleurstelling bij zowel werkgever als werknemer

3- Budget
Als je budget niet toereikend is voor een volledig dienstverband dan is de keuze snel gemaakt om uit te besteden. Heb je wel budget voor een volledig dienstverband dan is het interessant om te kijken hoe je dit gaat inzetten. Naast uitbesteden en een eigen marketingteam kan een combinatie van deze twee ook nog een optie zijn. Hou rekening met de volgende kosten:

Kosten – eigen marketing

  • Een fulltime marketeer kost al snel 70.000 Euro per jaar
  • Overheadkosten zoals bedrijfsuitjes, kantoorruimte en ICT.
  • Werving en selectiekosten. Hou er rekening mee dat je deze kosten ongeveer elke drie jaar zal maken.

Kosten – marketing uitbesteden

  • Je kunt je volledige marketing uitbesteden of slechts bepaalde expertises extern inhuren. De kosten hiervan zijn flexibel en kun je laten oplopen al naar gelang de gewenste activiteiten. Expertises inhuren kan al vanaf 500 Euro per maand. Voor de volledige marketing komt het kostenplaatje als snel op 1.700 Euro maand.

Een marketeer in vast dienstverband is op basis van uurprijs altijd goedkoper dan uitbesteden. Echter uitbesteden kan uiteindelijk wel de goedkopere optie blijken te zijn. Dit is afhankelijk van je doelstellingen, de werkzaamheden en de expertises die je nodig hebt.

4- Fase van de organisatie

Verwacht je dat jouw organisatie zal worden overgenomen binnen afzienbare tijd? Dan kan het interessant zijn om de cijfers ‘lean en mean’ te houden. Het uitbesteden van marketing betekent dat je geen marketeer op de loonlijst hebt staan. Deze flexibiliteit kan de verkoopprijs van je bedrijf ten goede komen. Ook organisaties die eerst meer ervaring willen opdoen met marketing kunnen baat hebben bij uitbesteden.

5- De voordelen en nadelen

Eigen marketing

  • +  kennis van- en aansluiting met- het bedrijf, de medewerkers en het merk
  • +  indien er voldoende werkzaamheden zijn is dit de goedkoopste optie
  • +  marketing kan zorgen voor organisatorisch draagvlak en samenwerking met andere afdelingen
  • –  het komt zelden voor dat een persoon beschikt over alle benodigde digitale marketing expertises. Als dit wel het geval is zijn de werkzaamheden vaak teveel voor een persoon.

Uitbesteden

  • +  verschillende expertises beschikbaar die flexibel afgenomen kunnen worden
  • +  geschikt voor situaties waar onvoldoende werkzaamheden zijn voor een volledig dienstverband
  • +  frisse blik op de organisatie.
  • –  niet geschikt voor activiteiten waarbij veel aanwezigheid binnen de organisatie wordt gevraagd

Tenslotte

Er zijn verschillende mogelijkheden om invulling te geven aan de marketingactiviteiten binnen jouw organisatie. Inventariseer bovenstaande factoren en bepaal wat het beste kan werken.


Wil je een keer vrijblijvend van gedachten wisselen wat voor jouw organisatie de beste optie is? Neemt gerust contact op. Bellen kan natuurlijk ook op 085 – 888 1029.

 

Abonneer je op ons nieuws!

We posten regelmatig artikelen en tips specifiek voor zakelijke dienstverleners. We houden het graag zo relevant mogelijk en afmelden kan altijd.