Marketingbudget en welke onderdelen?

Elke zakelijke dienstverlener zal aan marketing moeten doen om zichtbaar te zijn, klanten of nieuwe medewerkers aan te trekken, de omzet te verhogen en beter te concurreren.  Een investering in marketing kan zelfs leiden tot een omzetgroei van 300% bij snelgroeiende zakelijke dienstverleners. 

Het marketing rendement voor jouw organisatie kun je in 4 eenvoudige stappen bepalen.

Maar hoe bepaal je wat een geschikt marketingbudget is en waar geef je dit aan uit?

Uit diverse onderzoeken blijkt dat het gemiddelde marketingbudgetvoor zakelijke dienstverleners rond 3% – 5% van de omzet ligt. De hoogte van je budget hangt onder meer af van je doelstellingen en de situatie van jouw bedrijf. Ben je een startend bedrijf en wil je hard groeien dan zal je al snel naar de 30% gaan. Is jouw organisatie al heel bekend en komen de klanten en werknemers vanzelf dan kun je met 2% waarschijnlijk ook goed je doelen bereiken.

De verschillende componenten van een marketing budget

Marketing bestaat uit vele componenten met bijbehorende kosten. Hieronder staan enkele van de meest voorkomende componenten benoemd. De invulling van de bedragen verschilt echter per organisatie, type dienstverlening en de gewenste doelstellingen.

Website:
de kosten van een goed converterende website omvatten o.a. de bouw, de content en de maandelijkse hosting. Wellicht heb je net een website aangeschaft dan kun je eventueel de afschrijvingskosten hiervan reserveren in je budget. Een website wordt normaliter in 36 maanden afgeschreven dus je zou een derde van de ontwikkelkosten van je website kunnen reserveren in je marketingbudget.

Contentproductie:
Zonder content, geen marketing. Door middel van content kun je je onderscheiden van de concurrentie en je toegevoegde waarde voor jouw klanten laten zien. Voorbeelden van content vormen zijn blogs, whitepapers en webinars. Wil je deze content niet zelf maken maar laten uitvoeren door een externe partij  dan zijn de kosten hiervoor afhankelijk van de hoeveelheid content die je wilt maken.

Linkedin adverteren:
Voor zakelijke dienstverleners is Linkedin een effectief platform om leads te genereren of om awareness te realiseren. Door online te adverteren bereik je de doelgroep buiten je eigen Linkedin netwerk met jouw content. Naast een mediabudget zou je ook kosten kunnen reserveren voor het beheer van je campagne als je dit niet zelf wilt doen.

Adverteren in de zoekmachines:
Potentiële klanten gebruiken zoekwoorden om zich op Google te oriënteren. Het kan aantrekkelijk zijn om jouw advertentie te laten verschijnen op de relevante zoekwoorden en mensen zo naar je site te trekken. Je kunt hiervoor Google Ads inzetten en deze tips gebruiken voor een goed resultaat. Je kunt het mediabudget in Google Ads flexibel instellen waarbij je per gegenereerde klik op jouw advertentie betaalt. Als je niet bekend bent met Google Ads is het aan te raden iemand in te huren die deze campagne voor jou beheert.

E-mail nieuwsbrieven:
Regelmatig updates verzenden naar relaties kan jouw ​​bedrijf zichtbaar houden en reputatie verstevigen. Het samenstellen van een nieuwsbrief, het gebruiken van e-mail verzendsoftware zijn zaken die tijd en geld kosten.

Tools
Er zijn veel handige – en noodzakelijke – tools beschikbaar die kunnen helpen je doelen te bereiken. Voorbeelden hiervan zijn CRM software, Marketing Automation en Webbezoekanalysesoftware. De kosten van deze tools verschillen per leverancier, de functionaliteiten die jouw organisatie nodig heeft en zijn vaak ook afhankelijk van het aantal gebruikers. Maak een inventarisatie van de tools die jij nodig denkt te hebben en neem dit op in je budget.

Personeel
Om alle werkzaamheden naar behoren uit te voeren zijn er mensen nodig die verstand van zaken hebben en beschikken over tijd. Een eigen medewerker kost al gauw 70.000 Euro per jaar. Voor sommige bedrijven wordt hierdoor het totale marketingbudget te hoog en kan het beter zijn te kiezen voor het uitbesteden van de marketing aan een bureau.

Tenslotte
Ik heb bewust geen getallen aan de verschillende componenten verbonden. Dit omdat de bedragen enorm kunnen variëren per sector en afhankelijk zijn van je doelstellingen. Wil je toch meer weten wat voor jou een geschikt budget is? Neem gerust contact op met mij dan kan ik aan de hand van enkele vragen snel een indicatie geven.

Marketing101 helpt zakelijke dienstverleners te groeien!

Ray van Gilst – Marketing101
0624889969
[email protected]
Marketing101

Abonneer je op ons nieuws!

We posten regelmatig artikelen en tips specifiek voor zakelijke dienstverleners. We houden het graag zo relevant mogelijk en afmelden kan altijd.